Rusustefania

Membru din 14/03/2016

0

3

Iraclie Porumbescu si revolutiile. Opera uitata - Adrian Lesenciuc

Pregătindu-se pentru bicentenarul Iraclie Porumbescu (9 martie 2023), scriitorul Adrian Lesenciuc, dator neamului din care se trage și originilor bucovinene pe care le are, aduce în fața publicului o carte-eveniment, devenind ultimul biograf al părintelui Iraclie Porumbescu. Devine și cel mai responsabil biograf al lui I.P., încercând și reușind, în măsura în care documentele nu s-au pierdut sau au fost distruse, să repare greșelile sau omisiunile din biografiile/monografiile anterioare. Adrian Lesenciuc scrie cartea cu sufletul dar și cu multă rigoare științifică, structurând-o în capitole care se înlănțuie fluent, prezentându-l pe Iraclie revoluționarul, gazetarul, culegătorul de folclor, poetul, povestitorul, tatăl. Apreciat și încurajat de V. Alecsandri și de familia Hurmuzachi, dar ostracizat de episcopul E. Hacman și de administrația austro-ungară, Iraclie ar fi meritat să intre și să rămână în cărțile de istorie alături de marii revoluționari de la 1948. ”Românismul lui Iraclie” este ”puternic și contagios”, acesta pledând susținut pentru introducerea alfabetului latin în locul celui chirilic. După moartea fiului său, în 1883, ultimele cuvinte rostite de acesta - ”Nu lăsați munca mea să moară!”, devin testament pentru Iraclie, cu destinul lui Iov. Ultimul capitol se numește „Înmulțirea talanților” și ni-l relevă pe Iraclie, între 1883 și până la moartea lui, în 1896, valorificând opera lui Ciprian, inițiind, în parohia unde s-a retras, ”Cursul de industrie casnică și apicultură”, scriindu-și Amintirile, luminând ca o flacără locurile unde ajungea, educând masele. ”Proza lui Iraclie Porumbescu trebuie citită, cred, ca mărturie a învingătorului”.

2024-01-07 07:00:51

0

Balada - Adrian Lesenciuc

Balada - Adrian Lesenciuc

O carte-eveniment. Era nevoie de ea, de la "Cânta la Stupca o vioară" nu cred că s-a mai scris ceva remarcabil despre Ciprian Porumbescu. Cartea e cu atât mai valoroasă cu cât este scrisă de un descendent al familiei Porumbescu. Am citit-o cu nesaț și a răscolit în mine emoții, amintiri și întrebări pe care nu știam că vreau să le pun. Scriitorul spune undeva că i-au trebuit 5 ani să o documenteze și căteva luni să o scrie. Pentru cei care au văzut filmul, cartea descrie aproape toate scenele din film, iar partea bună este că acum vei înțelege mai bine contextul politic, teritorial, administativ și relațiile dintre personaje. Arhitectura romanului este foarte interesantă, de asemenea. Cartea este scrisă la persoana I, abordând aceleași evenimente din mai multe perspective, a lui Iraclie, a lui Ciprian, a lui Eminescu, a Mărioarei și a Bertei. Dacă ești bucovinean, așa cum și scriitorul este, e necesar să citești acest roman. E o istorie a Bucovinei și o monografie a sentimentului național în perioade, nu prea îndepărtate, de ocupație străină. E o istorie a cântecului, frate cu bucovineanul. E o istorie "explicată" a Baladei lui Ciprian Porumbescu, cea mai frumoasă melodie pentru vioară. Dacă ești născut în Stupca (de fapt în Ilișești), așa cum eu sunt, vei considera acest roman un cadou. Posibil să fiu subiectivă?!😉

2020-12-23 07:24:56

0

Copilul lui Noe - Eric Emmanuel Schmitt

Copilul lui Noe - Eric Emmanuel Schmitt

Ca toate cartile lui Eric-Emmanuel Schmitt, este o metafora, atat de simplu si de frumos scrisa. Pe langa toate sensurile pe care i le-a dat autorul, te lasa și pe tine să descoperi altele noi. E o carte pe care ai terminat-o și te gândești să o începi din nou. Dacă nu l-ai descoperit încă pe E-ES, ar fi momentul să o faci. Poți să începi cu oricare carte scrisă de el.

2020-12-07 12:29:23

0