headerdesktop ziuacartii23apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

headermobile ziuacartii23apr24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

CARTE CADOU la

toate comenzile peste 50 lei!

Alege-ti preferatele si

bucura-te de cadou.

eBook Partea nevazuta decide totul

De (autor): Horia-roman Patapievici

0
(0 review-uri)
eBook Partea nevazuta decide totul - Horia-Roman Patapievici
Rasfoieste

eBook Partea nevazuta decide totul

De (autor): Horia-roman Patapievici

0
(0 review-uri)
"Tot sensul vietii noastre poate fi gandit ca o aducere la vizibilitate, prin felul nostru de a vedea, a partii de nevazut din lume si din fiecare. Fiecare dintre eseurile cuprinse in acest volum pune in lumina sau celebreaza o forma de nevazut. Nu este nevazutul suprasensibil ori extrasenzorial. Nu e nimic mistic in nevazutul de care vorbesc si nimic mistagogic in felul in care il invoc. Nevazutul nu e o optiune. Nevazutul este aici, langa noi, in noi, ca un dat inconturnabil al lumii si al naturii noastre. Suntem in el predati lui cu totul, asa cum suntem predati apei, cand ne scufundam, ori aerului, cand ne regasim respiratia. Singularitatea conditiei noastre consta in faptul ca partea nevazuta, in viata noastra, decide totul, in situatia in care singurele dovezi ale nevazutului de care depindem stau in vazutul dupa care fugim, ori de care fugim, ori pe care il pierdem."

La inceput, esenta umanitatii europene a fost a unui om care se refugia dintr-un dezastru: gestul fondator consta in faptul ca, in Eneida, eroul nu a parasit Troia distrusa de flacari singur, ci impreuna cu esenta trecutului sau. Enea il ducea in spinare pe batranul sau tata, Anchise, care, la randul lui, purta cu el larii si penatii stramosilor. Aceasta imagine a fost cifrul simbolic al Romei si, ori de cate ori s-a reinventat, a fost si cifrul simbolic al Europei. - Horia-Roman Patapievici

Fragment din ebook:
 
Sa recapitulam. Plotin considera ca omul, daca se ia in serios, trebuie sa se orienteze spre (si sa aspire la) "ceea ce este mai de pret", to timiotaton. Mintea, daca se exercita constant si vreme indelungata, cu pasiune si cu seriozitate asupra a ceea ce este mai de pret, poate ajunge sa creeze in om o facultate sufleteasca noua, care constituie un fel de "casa" a dialogului pe care omul il poate duce cu "ceea ce este mai de pret": o "casa" in care  timiotaton-ul fiecaruia poate fi prezent, se poate adaposti si poate rodi. Ce am aflat de la Platon este ca "locul" in care cunoasterea veri tabila se imprima este sufletul omului; filozoful adevarat in vata sa isi scrie gandurile direct in (sau pe) suflet; testul bunei imprimari in suflet este rezistenta la lupta de idei - numai cine isi poate apara ideile prin argumente care va desc o adan ca familiaritate cu ele, de parca mintea si ideea ar fi una, numai acela cunoaste cu adevarat. Or, "a scrie in su flet" este, asemeni mecanismelor memoriei, ale gan dirii logice ori capacitatii de a produce imagini, un "dispozitiv mental" sau o facultate sufleteasca - una fara de care omul nu poate indrazni nici sa se ridice spre lucru rile "cele mai inalte" (ta megista), nici nu poate spera sa traiasca in preajma a ceea ce, pentru el si pentru viata lui, este mai de pret (to timiotaton).
II
Intr-o conversatie din 3 iulie 1936 cu Benjamin Fondane, Lev Sestov ii atrage atentia mai tanarului sau prieten asupra ganditorilor care  indraznesc sa vorbeasca despre  timiotaton-ul lor: "Ganditorii care indraznesc sa vorbeasca de spre ti miotaton-ul lor - cel mai important - trebuie sa-l ghiceasca conversatia neintrerupta mai degraba decat sa-l studieze."
Citeste mai mult

34.13Lei

34.13Lei

Primesti 34 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

Indisponibil

Descrierea produsului

"Tot sensul vietii noastre poate fi gandit ca o aducere la vizibilitate, prin felul nostru de a vedea, a partii de nevazut din lume si din fiecare. Fiecare dintre eseurile cuprinse in acest volum pune in lumina sau celebreaza o forma de nevazut. Nu este nevazutul suprasensibil ori extrasenzorial. Nu e nimic mistic in nevazutul de care vorbesc si nimic mistagogic in felul in care il invoc. Nevazutul nu e o optiune. Nevazutul este aici, langa noi, in noi, ca un dat inconturnabil al lumii si al naturii noastre. Suntem in el predati lui cu totul, asa cum suntem predati apei, cand ne scufundam, ori aerului, cand ne regasim respiratia. Singularitatea conditiei noastre consta in faptul ca partea nevazuta, in viata noastra, decide totul, in situatia in care singurele dovezi ale nevazutului de care depindem stau in vazutul dupa care fugim, ori de care fugim, ori pe care il pierdem."

La inceput, esenta umanitatii europene a fost a unui om care se refugia dintr-un dezastru: gestul fondator consta in faptul ca, in Eneida, eroul nu a parasit Troia distrusa de flacari singur, ci impreuna cu esenta trecutului sau. Enea il ducea in spinare pe batranul sau tata, Anchise, care, la randul lui, purta cu el larii si penatii stramosilor. Aceasta imagine a fost cifrul simbolic al Romei si, ori de cate ori s-a reinventat, a fost si cifrul simbolic al Europei. - Horia-Roman Patapievici

Fragment din ebook:
 
Sa recapitulam. Plotin considera ca omul, daca se ia in serios, trebuie sa se orienteze spre (si sa aspire la) "ceea ce este mai de pret", to timiotaton. Mintea, daca se exercita constant si vreme indelungata, cu pasiune si cu seriozitate asupra a ceea ce este mai de pret, poate ajunge sa creeze in om o facultate sufleteasca noua, care constituie un fel de "casa" a dialogului pe care omul il poate duce cu "ceea ce este mai de pret": o "casa" in care  timiotaton-ul fiecaruia poate fi prezent, se poate adaposti si poate rodi. Ce am aflat de la Platon este ca "locul" in care cunoasterea veri tabila se imprima este sufletul omului; filozoful adevarat in vata sa isi scrie gandurile direct in (sau pe) suflet; testul bunei imprimari in suflet este rezistenta la lupta de idei - numai cine isi poate apara ideile prin argumente care va desc o adan ca familiaritate cu ele, de parca mintea si ideea ar fi una, numai acela cunoaste cu adevarat. Or, "a scrie in su flet" este, asemeni mecanismelor memoriei, ale gan dirii logice ori capacitatii de a produce imagini, un "dispozitiv mental" sau o facultate sufleteasca - una fara de care omul nu poate indrazni nici sa se ridice spre lucru rile "cele mai inalte" (ta megista), nici nu poate spera sa traiasca in preajma a ceea ce, pentru el si pentru viata lui, este mai de pret (to timiotaton).
II
Intr-o conversatie din 3 iulie 1936 cu Benjamin Fondane, Lev Sestov ii atrage atentia mai tanarului sau prieten asupra ganditorilor care  indraznesc sa vorbeasca despre  timiotaton-ul lor: "Ganditorii care indraznesc sa vorbeasca de spre ti miotaton-ul lor - cel mai important - trebuie sa-l ghiceasca conversatia neintrerupta mai degraba decat sa-l studieze."
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

De acelasi autor

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one