Countdown header img desk

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Countdown header img  mob

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Agnostos Theos: Despre temeiul gnoseologiei teologice. Aripa greaca

De (autor): Dorin Stefanescu

0
(0 review-uri)
Agnostos Theos: Despre temeiul gnoseologiei teologice. Aripa greaca - Dorin Stefanescu
Rasfoieste

Agnostos Theos: Despre temeiul gnoseologiei teologice. Aripa greaca

De (autor): Dorin Stefanescu

0
(0 review-uri)
Agnostos Theos: Despre temeiul gnoseologiei teologice. Aripa greaca: Grigorie De Nyssa, Maxim Marturisitorul, Simeon Noul Teolog

Problema gnoseologica dezbatuta in acest volum pune de la inceput un imens paradox: cum putem cunoaste pe Dumnezeul necunoscut (Agnostos Theos), sa cinstim si sa vestim, dupa cuvantul Sf. Pavel, ceea ce in gandirea noastra nu ia o forma cognoscibila clar conturata, ca atare nici nu poate fi prinsa in rama rostirii? Care este deci temeiul acestei gnoseologii teologice care, desi proclama imposibilitatea cunoasterii fiintei lui Dumnezeu, nu abroga intru totul caile cunoasterii, afla alte moduri de comprehensiune a Celui incomprehensibil. In acest sens, sfintii Grigorie de Nyssa, Maxim Marturisitorul si Simeon Noul Teolog, alaturi de alti sfinti Parinti la care apelam pe parcurs, reprezinta calauze sigure spre aflarea unui adevar ce, altfel, pare un liman de neatins. Altfel spus, desi n-am putea-o spune in niciun fel, necunoscutul divin, inexprimabilul sau de-ne-graitul sau, nu e o transcendenta muta, amutita pe veci; dimpotriva, ea este cea care, rostind - punand in rost - toate cate sunt, reduce la tacere gandul si cuvantul despre ce este ea insasi, reductie activa in chiar distanta de nespus. Si cum orice gandire e posibila doar in cuvinte, neavandu-le decat pe cele prin care ea gandeste despre Dumnezeu, atunci cand ramane fara cuvant, caci la randu-i acesta e lipsit de vreun referent desemnabil, mai poate ea gandi si numi o realitate pe care nu o vede? Ce gandire este cea care nu-si vede obiectul, nu adaposteste in cuprinsul cogitatiei manifestarea fenomenalitatii vizibile si prin urmare dicibile, care nu gandeste pur si simplu?
Slavind in slava care o invaluie, gandirea nu poate cuprinde divinul decat in masura in care e cuprinsa de necuprinsul acestuia. Situatie in care nimic nu ii mai este propriu si nimic comun cu altul, acum impropriu; iese din sine, la fel cum iese din comun. Suspensie si vacuitate care o arata desprinsa de exigenta vizarii, libera de orice obiect adus in intentie. Ceea ce inseamna ca ea si-ar putea transcende natura spre ceea ce ii este harazit sa descopere dincolo de sine. Se intrezareste astfel un posibil considerat pana acum imposibil, prin chiar recunoasterea faptului ca nimic din ce avem de cunoscut nu este un dat consumat - un deja-dat - intrinsec gandirii, ca totul continua sa se dea, sa ni se dea de sus, din inaltimea spre care gandirea este chemata sa se ridice si sa priveasca. - Dorin Stefanescu
Citește mai mult

60.00Lei

60.00Lei

Primești 60 puncte

Important icon msg

Primești puncte de fidelitate după fiecare comandă! 100 puncte de fidelitate reprezintă 1 leu. Folosește-le la viitoarele achiziții!

In stoc

Livrare

Comandă până la 14:00:

Estimare livrare miercuri, 3 decembrie

Important icon msg

Acest termen de livrare este estimativ. În cazul perioadelor aglomerate pot apărea întârzieri.

Livrarea produselor din stoc se realizează în decursul a 24-48 de ore (zile lucrătoare) de la plasarea comenzii.

Livrarea cărților în engleză aflate în stocul furnizorilor noștri se realizează în intervalul de 2-4 săptămâni, afișat în pagina de produs. Toate comenzile care conțin un titlu din această categorie vor fi livrate la termenul cel mai îndelungat. În cazul în care dorești împărțirea comenzii, te rugăm să ne contactezi pentru a-ți comunica toate condițiile. Poți găsi aceste informații și în secțiunea Termeni și Condiții.

Descrierea produsului

Agnostos Theos: Despre temeiul gnoseologiei teologice. Aripa greaca: Grigorie De Nyssa, Maxim Marturisitorul, Simeon Noul Teolog

Problema gnoseologica dezbatuta in acest volum pune de la inceput un imens paradox: cum putem cunoaste pe Dumnezeul necunoscut (Agnostos Theos), sa cinstim si sa vestim, dupa cuvantul Sf. Pavel, ceea ce in gandirea noastra nu ia o forma cognoscibila clar conturata, ca atare nici nu poate fi prinsa in rama rostirii? Care este deci temeiul acestei gnoseologii teologice care, desi proclama imposibilitatea cunoasterii fiintei lui Dumnezeu, nu abroga intru totul caile cunoasterii, afla alte moduri de comprehensiune a Celui incomprehensibil. In acest sens, sfintii Grigorie de Nyssa, Maxim Marturisitorul si Simeon Noul Teolog, alaturi de alti sfinti Parinti la care apelam pe parcurs, reprezinta calauze sigure spre aflarea unui adevar ce, altfel, pare un liman de neatins. Altfel spus, desi n-am putea-o spune in niciun fel, necunoscutul divin, inexprimabilul sau de-ne-graitul sau, nu e o transcendenta muta, amutita pe veci; dimpotriva, ea este cea care, rostind - punand in rost - toate cate sunt, reduce la tacere gandul si cuvantul despre ce este ea insasi, reductie activa in chiar distanta de nespus. Si cum orice gandire e posibila doar in cuvinte, neavandu-le decat pe cele prin care ea gandeste despre Dumnezeu, atunci cand ramane fara cuvant, caci la randu-i acesta e lipsit de vreun referent desemnabil, mai poate ea gandi si numi o realitate pe care nu o vede? Ce gandire este cea care nu-si vede obiectul, nu adaposteste in cuprinsul cogitatiei manifestarea fenomenalitatii vizibile si prin urmare dicibile, care nu gandeste pur si simplu?
Slavind in slava care o invaluie, gandirea nu poate cuprinde divinul decat in masura in care e cuprinsa de necuprinsul acestuia. Situatie in care nimic nu ii mai este propriu si nimic comun cu altul, acum impropriu; iese din sine, la fel cum iese din comun. Suspensie si vacuitate care o arata desprinsa de exigenta vizarii, libera de orice obiect adus in intentie. Ceea ce inseamna ca ea si-ar putea transcende natura spre ceea ce ii este harazit sa descopere dincolo de sine. Se intrezareste astfel un posibil considerat pana acum imposibil, prin chiar recunoasterea faptului ca nimic din ce avem de cunoscut nu este un dat consumat - un deja-dat - intrinsec gandirii, ca totul continua sa se dea, sa ni se dea de sus, din inaltimea spre care gandirea este chemata sa se ridice si sa priveasca. - Dorin Stefanescu
Citește mai mult

S-ar putea să-ți placă și

De același autor

Părerea ta e inspirație pentru comunitatea Libris!

Istoricul tău de navigare

Acum se comandă

Noi suntem despre cărți, și la fel este și

Newsletter-ul nostru.

Abonează-te la veștile literare și primești un cupon de -10% pentru viitoarea ta comandă!

*Reducerea aplicată prin cupon nu se cumulează, ci se aplică reducerea cea mai mare.

Mă abonez image one
Mă abonez image one
Accessibility Logo