Cele Zece porunci explicate pe intelesul tuturor: Porunca a II-a: "Sa nu-ti faci chip cioplit si nici asemanare a vreunui lucru din cate sunt in cer, sus si din cate sunt pe pamant, jos si din cate sunt in apele de sub pamant! Sa nu te inchini lor, nici sa le slujesti lor!"
Urmatoarea porunca a Decalogului este aceasta: Sa nu-ti faci chip cioplit si nici un fel de asemanare a nici unui lucru din cate sunt in cer, sus, si din cate sunt pe pamant, jos, si din cate sunt in apele de sub pamant! Sa nu te inchini lor, nici sa le slujesti (Ies. 20, 4).
Porunca aceasta este deosebita de cea dintai, fiindca aceea vorbeste despre Dumnezeul cel adevarat, Care este Unul, fagaduind si inlaturand multimea dumnezeilor. Iar cea de fata se leaga de unele datini pagane, cum - adica - nu numai ca nu trebuie sa cinstim pe dumnezeii cei mincinosi, ci trebuie sa nu ne facem nici un chip cioplit in cinstea lor, nici sa-i cinstim inchinandu-ne lor, nici sa le aducem jertfe de inchinaciune. De aceea, impotriva acestei porunci pacatuiesc cei care cinstesc idolii ca pe niste dumnezei si le aduc jertfe, si isi pun intr-insii toata increderea si nadejdea lor. Dupa cum marturiseste Psalmistul cand graieste: Idolii neamurilor sunt argint si aur, lucruri facute de maini omenesti. Gura au si nu voi grai; ochi au si nu vor vedea; urechi au si nu vor auzi, ca nu este duh in gura lor. Asemenea lor sa fie toti cei ce-i fac pe dansii si toti cei ce se incred in ei (Ps. 134, 15-18). Mai pacatuiesc inca impotriva acestei porunci si cei robiti poftei de avutie, pentru care Sfanta Scriptura spune: Drept aceea, omorati, madularele voastre cele pamantesti: desfranarea, necuratia, patima, pofta rea si lacomia care este inchinare la idoli (Col. 3, 5). La fel si cei nesatiosi, pentru care Scriptura spune: Pantecele este dumnezeul lor, iar marirea lor este intru rusinea lor, ca unii care au in gand cele pamantesti (Filip. 3, 19). Fata de aceasta porunca mai gresesc inca si cei care folosesc descantecele si vrajile si cei care socotesc drept neindoioase si adevarate norocul si ursita si cei care tin la preziceri, ghicitul in palma, ghicitul prin oameni morti, ghicitul in vase si altele la fel. Care leaga cu vraji pe oameni, oi si alte vietuitoare, si cati poarta baiere si se infasoara in ele sau poarta slove si cred in ele, sau in cuvinte ale ghicitorilor sau in chipuri scrise pe ele. Si cand le privesc, sau se roaga la ele sau se infasoara cu ele, cred ca printr-insele nu mai pot sa ia foc, sau sa se inece, sau sa se raneasca. Sau cei care folosesc legaturi si leacuri (pe care si medicina le osandeste), fie in cuvinte, fie in slove, fie in lucruri care atarna, sau leaga sau dezleaga, cum ar fi cerceii si inelele in degete si cele asemenea cu ele.