headerdesktop litera28noi25

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

headermobile litera28noi25

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Filosofia inconstientului Ed.4

De (autor): Vasile Dem. Zamfirescu

0
(0 review-uri)
Filosofia inconstientului Ed.4 - Vasile Dem. Zamfirescu
Rasfoieste

Filosofia inconstientului Ed.4

De (autor): Vasile Dem. Zamfirescu

0
(0 review-uri)
Asa cum filosofia traditionala s-a straduit sa spuna totul despre spirit din perspectiva constientului, filosofia inconstientului abordeaza spiritul din perspectiva zonelor subliminale ale psihicului, mai superficiale sau mai profunde (inconstient personal, inconstient colectiv). Doua ii sunt ideile structurante: "spiritul este impur" si "exista spirit inconstient". Ambele pun in discutie doua dintre axiomele filosofiei traditionale, si anume "spiritul este pur" si "constiinta este consubstantiala spiritului". In masura in care reconsidera spiritul dintr-o perspectiva unica, demersul meu regaseste vocatia sistematica a filosofiei, fara a urmari realizarea ei integrala. Cititorul se intalneste pe parcursul lecturii cu hermeneutica, estetica, filosofia religiei, etica, filosofia stiintei - toate regandite din perspectiva inconstientului.
Daca filosofia este spirit intors asupra spiritului (C. Noica), atunci problema posibilitatii unei filosofii a inconstientului poate fi reformulata in felul urmator: se ocupa intr-adevar filosofia inconstientului de spirit? Daca un astfel de demers, alimentat, in cazul prezentei carti, de psihologiile abisale, ar reduce spiritul la regiunea sufletului, atunci faptul ca s‑ar intitula pretentios "filosofia inconstientului" nu i-ar schimba natura. Cu alte cuvinte, exista in psihanaliza ca teorie a inconstientului pasaje care pot da seama nepsihologist de spirit, de acel noi din fiecare eu, sau macar implicatii care pot fi fructificate din aceasta perspectiva? - Vasile Dem. Zamfirescu

 
Fragment din volum:

"Primul care a evidentiat participarea inconstientului colectiv la marile descoperiri stiintifice a fost C.G. Jung. Contributia sa se limiteaza mai curand la enuntarea unei ipoteze in absenta unor explicite teoretizari filosofice (epistemologice). Conform intemeietorului "psihologiei analitice", una dintre legile fizicii - legea conservarii energiei - si-ar datora descoperirea si formularea nu atat unor experimente si observatii decisive sau culturii stiintifice a secolului al XIX-lea, cat mai ales interventiei unui arhetip, adica lumii interioare. Argumentele invocate sunt, pe de o parte, faptul ca Robert Mayer, autorul descoperirii, a fost medic, si nu fizician, iar pe de alta parte, prezenta ideii conservarii energiei in intreaga istorie a spiritului arhaic, in cele mai primitive religii din cele mai diverse parti ale lumii. Asemenea religii, vorbind despre o forta magica in jurul careia se invarteste totul, schiteaza de fapt o energetica rudimentara, reflex al energiei vitale a organismului - libidoul. In planul stiintei, aceeasi energie se oglindeste sub forma specifica a legii formulate de Robert Mayer.
O incercare mai elaborata filosofic de a ilustra interventia arhetipurilor inconstientului colectiv in constituirea stiintei naturii ii apartine celebrului fizician Wolfgang Pauli, laureat al Premiului Nobel in 1945. Surprinzatorul sau studiu, daca ii avem in vedere preocuparile extrem de specializate si indepartate de psihanaliza, intitulat "The Influence of Archetypal Ideas on the Scientific Theory of Kepler" isi datoreaza existenta nu numai relatiilor personale cu Jung si gandirea acestuia - Pauli i-a furnizat seria de vise analizate in "Psihologie si alchimie", - ci si interesului sau pentru epistemologie. Astfel problema care deschide studiul amintit este natura legaturii dintre perceptiile simturilor si concepte intr-o viziune care depaseste empirismul pur. O asemenea legatura este, pentru Pauli, de neconceput fara mijlocirea arhetipurilor, considerate de fizician ca alcatuind o presupozitie necesara chiar pentru elaborarea unor teorii apartinand stiintelor naturii. Pauli reproseaza rationalismului stiintific dominant incepand cu secolul al XVIII-lea, neglijarea fenomenelor "de fundal", a prioriul arhetipal neputand fi atribuit gandirii constiente si formulat ca idee rationala."
Citește mai mult

-50%

PRP: 62.38 Lei

!

Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.

31.19Lei

31.19Lei

62.38 Lei

Primești 31 puncte

Important icon msg

Primești puncte de fidelitate după fiecare comandă! 100 puncte de fidelitate reprezintă 1 leu. Folosește-le la viitoarele achiziții!

In stoc

Livrare

Comandă până la 14:00:

Estimare livrare marti, 2 decembrie

Important icon msg

Acest termen de livrare este estimativ. În cazul perioadelor aglomerate pot apărea întârzieri.

Livrarea produselor din stoc se realizează în decursul a 24-48 de ore (zile lucrătoare) de la plasarea comenzii.

Livrarea cărților în engleză aflate în stocul furnizorilor noștri se realizează în intervalul de 2-4 săptămâni, afișat în pagina de produs. Toate comenzile care conțin un titlu din această categorie vor fi livrate la termenul cel mai îndelungat. În cazul în care dorești împărțirea comenzii, te rugăm să ne contactezi pentru a-ți comunica toate condițiile. Poți găsi aceste informații și în secțiunea Termeni și Condiții.

Descrierea produsului

Asa cum filosofia traditionala s-a straduit sa spuna totul despre spirit din perspectiva constientului, filosofia inconstientului abordeaza spiritul din perspectiva zonelor subliminale ale psihicului, mai superficiale sau mai profunde (inconstient personal, inconstient colectiv). Doua ii sunt ideile structurante: "spiritul este impur" si "exista spirit inconstient". Ambele pun in discutie doua dintre axiomele filosofiei traditionale, si anume "spiritul este pur" si "constiinta este consubstantiala spiritului". In masura in care reconsidera spiritul dintr-o perspectiva unica, demersul meu regaseste vocatia sistematica a filosofiei, fara a urmari realizarea ei integrala. Cititorul se intalneste pe parcursul lecturii cu hermeneutica, estetica, filosofia religiei, etica, filosofia stiintei - toate regandite din perspectiva inconstientului.
Daca filosofia este spirit intors asupra spiritului (C. Noica), atunci problema posibilitatii unei filosofii a inconstientului poate fi reformulata in felul urmator: se ocupa intr-adevar filosofia inconstientului de spirit? Daca un astfel de demers, alimentat, in cazul prezentei carti, de psihologiile abisale, ar reduce spiritul la regiunea sufletului, atunci faptul ca s‑ar intitula pretentios "filosofia inconstientului" nu i-ar schimba natura. Cu alte cuvinte, exista in psihanaliza ca teorie a inconstientului pasaje care pot da seama nepsihologist de spirit, de acel noi din fiecare eu, sau macar implicatii care pot fi fructificate din aceasta perspectiva? - Vasile Dem. Zamfirescu

 
Fragment din volum:

"Primul care a evidentiat participarea inconstientului colectiv la marile descoperiri stiintifice a fost C.G. Jung. Contributia sa se limiteaza mai curand la enuntarea unei ipoteze in absenta unor explicite teoretizari filosofice (epistemologice). Conform intemeietorului "psihologiei analitice", una dintre legile fizicii - legea conservarii energiei - si-ar datora descoperirea si formularea nu atat unor experimente si observatii decisive sau culturii stiintifice a secolului al XIX-lea, cat mai ales interventiei unui arhetip, adica lumii interioare. Argumentele invocate sunt, pe de o parte, faptul ca Robert Mayer, autorul descoperirii, a fost medic, si nu fizician, iar pe de alta parte, prezenta ideii conservarii energiei in intreaga istorie a spiritului arhaic, in cele mai primitive religii din cele mai diverse parti ale lumii. Asemenea religii, vorbind despre o forta magica in jurul careia se invarteste totul, schiteaza de fapt o energetica rudimentara, reflex al energiei vitale a organismului - libidoul. In planul stiintei, aceeasi energie se oglindeste sub forma specifica a legii formulate de Robert Mayer.
O incercare mai elaborata filosofic de a ilustra interventia arhetipurilor inconstientului colectiv in constituirea stiintei naturii ii apartine celebrului fizician Wolfgang Pauli, laureat al Premiului Nobel in 1945. Surprinzatorul sau studiu, daca ii avem in vedere preocuparile extrem de specializate si indepartate de psihanaliza, intitulat "The Influence of Archetypal Ideas on the Scientific Theory of Kepler" isi datoreaza existenta nu numai relatiilor personale cu Jung si gandirea acestuia - Pauli i-a furnizat seria de vise analizate in "Psihologie si alchimie", - ci si interesului sau pentru epistemologie. Astfel problema care deschide studiul amintit este natura legaturii dintre perceptiile simturilor si concepte intr-o viziune care depaseste empirismul pur. O asemenea legatura este, pentru Pauli, de neconceput fara mijlocirea arhetipurilor, considerate de fizician ca alcatuind o presupozitie necesara chiar pentru elaborarea unor teorii apartinand stiintelor naturii. Pauli reproseaza rationalismului stiintific dominant incepand cu secolul al XVIII-lea, neglijarea fenomenelor "de fundal", a prioriul arhetipal neputand fi atribuit gandirii constiente si formulat ca idee rationala."
Citește mai mult

S-ar putea să-ți placă și

De același autor

Părerea ta e inspirație pentru comunitatea Libris!

Istoricul tău de navigare

Noi suntem despre cărți, și la fel este și

Newsletter-ul nostru.

Abonează-te la veștile literare și primești un cupon de -10% pentru viitoarea ta comandă!

*Reducerea aplicată prin cupon nu se cumulează, ci se aplică reducerea cea mai mare.

Mă abonez image one
Mă abonez image one
Accessibility Logo