FSN: Un paradox politic (1989-1992) Vol.1

De (autor): Alexandru Radu , Anne Juganaru

0
(0 review-uri)
FSN: Un paradox politic (1989-1992) Vol.1 - Anne Juganaru, Alexandru Radu
Rasfoieste

FSN: Un paradox politic (1989-1992) Vol.1

De (autor): Alexandru Radu , Anne Juganaru

0
(0 review-uri)
Parte a procesului politic european din anul 1989, geneza tranzitiei politice romanesti a avut note particulare, datorate unor cauze istorice in principal, mai ales in ceea ce priveste (re)nasterea pluripartidismului.

In acest sens, trebuie reamintita caracteristica principala a monolitismului Romaniei comuniste, care a facut ca sistemul politic sa nu accepte existenta, fie si formala, a altor partide politice in afara celui comunist, investit constitutional cu „rol conducator”. Un astfel de simulacru de pluripartidism, tolerat in tari ca Cehoslovacia, Polonia sau chiar Bulgaria, desi fara un rol politic activ in perioada comunista, a devenit semnificativ la momentul de debut al tranzitei politice, polarizand fortele anticomuniste. In astfel de tari est-europene, revolutia anticomunista a fost nonviolenta, de catifea, imbracand forma negocierilor dintre puterea comunista si fortele anticomuniste ale caror germeni existau deja.

Spre deosebire, in Romania, lipsa oricarei forme institutionale a opozitiei anticomuniste a facut ca tranzitia sa capete un caracter exploziv, violent, iar pluripartidismul sa se nasca post-factum, din implozia partidului comunist. In aceste conditii, dupa decembrie 1989 au functionat numai partide postcomuniste, pe o scena politica dominata, in absenta de continuitate a partidului comunist, de clivajul comunisti-anticomunisti in forma sui-generis a confruntarii dintre revolutionari (FSN) si traditionalisti (partidele istorice).

Oficial, primul partid politic s-a constituit pe 6 ianuarie 1990, in baza Decretului-lege nr. 4 din 31 decembrie 1989, emis de puterea revolutionara.

Totusi, la acea data functionau de facto numeroase formatiuni politice, iar pluripartidismul incipient va deveni rapid un multipartidism excesiv. Astfel, daca la data primelor alegeri libere existau circa 80 de partide politice, la sfarsitul lui 1995, numarul lor ajunsese deja la 200. Ulterior insa, coagularea spectrului partidist a fost grabita de legislatia din domeniu, care a favorizat partidele mari, cu extindere nationala, ca si de strategiile de alianta, ce au facut ca numarul partidelor importante sa se restranga semnificativ.

Renasterea pluripartidismului a fost fenomenul politic cel mai spectaculos al tranzitiei romanesti, dar, pe de alta parte, forta sa exploziva a facut sa treaca in plan secund celelalte componente ale regimului democratic, ceea ce a avut un efect reductionist inedit: punerea semnului egalitatii intre pluripartidism si democratie. In societatea care avea sa se cladeasca in anii urmatori, partidele politice nu numai ca au fost in centrul atentiei, dar au devenit actorii institutionali dominanti. Astazi, democratia romaneasca este o societate condusa de partide, altfel spus o partidocratie.

Recompunerea procesului de structurare a sistemului partidist din Romania post-comunista este scopul demersului nostru, urmand insa o cale inedita. Ne propunem, astfel, sa redam istoria principalelor partide politice asa cum rezulta ea din documente programatice ale partidelor si din marturiile liderilor politici ai acestora.

Volumul mare al informatiilor adunate, ne obliga la segmentarea demersului nostru, atat pe partide, cat si pe perioade istorice. Ca atare, un prim volum va reface traseul urmat de Frontul Salvarii Nationale de la aparitia sa, in decembrie 1989 si pana in anul 1992, cel al schismei frontiste care a generat actualele formatiuni politice PSD si PDL.

Era perioada provizoratului politic in Romania postcomunista, resimtita inclusiv prin evolutia paradoxala a Frontului initial, nici formatiune statala, nici formatiune partizana, a carui transformare in partid politic propriu-zis a generat costul scindarii. Evolutiile partidelor succesoare – PSD si PD-L – ca si ale partidelor istorice recompuse dupa 1989 – PNTCD, PNL si PSDR –, precum si ale altor partide postcomuniste semnificative, vor constitui subiectele volumelor urmatoare.

Autorii
Citește mai mult

-15%

PRP: 26.43 Lei

!

Acesta este Prețul Recomandat de Producător. Prețul de vânzare al produsului este afișat mai jos.

22.47Lei

22.47Lei

26.43 Lei

Primești 22 puncte

Important icon msg

Primești puncte de fidelitate după fiecare comandă! 100 puncte de fidelitate reprezintă 1 leu. Folosește-le la viitoarele achiziții!

In stoc

Livrare

Comandă până la 14:00:

Estimare livrare vineri, 14 noiembrie - luni, 17 noiembrie

Important icon msg

Acest termen de livrare este estimativ. În cazul perioadelor aglomerate pot apărea întârzieri.

Livrarea produselor din stoc se realizează în decursul a 24-48 de ore (zile lucrătoare) de la plasarea comenzii.

Livrarea cărților în engleză aflate în stocul furnizorilor noștri se realizează în intervalul de 2-4 săptămâni, afișat în pagina de produs. Toate comenzile care conțin un titlu din această categorie vor fi livrate la termenul cel mai îndelungat. În cazul în care dorești împărțirea comenzii, te rugăm să ne contactezi pentru a-ți comunica toate condițiile. Poți găsi aceste informații și în secțiunea Termeni și Condiții.

Descrierea produsului

Parte a procesului politic european din anul 1989, geneza tranzitiei politice romanesti a avut note particulare, datorate unor cauze istorice in principal, mai ales in ceea ce priveste (re)nasterea pluripartidismului.

In acest sens, trebuie reamintita caracteristica principala a monolitismului Romaniei comuniste, care a facut ca sistemul politic sa nu accepte existenta, fie si formala, a altor partide politice in afara celui comunist, investit constitutional cu „rol conducator”. Un astfel de simulacru de pluripartidism, tolerat in tari ca Cehoslovacia, Polonia sau chiar Bulgaria, desi fara un rol politic activ in perioada comunista, a devenit semnificativ la momentul de debut al tranzitei politice, polarizand fortele anticomuniste. In astfel de tari est-europene, revolutia anticomunista a fost nonviolenta, de catifea, imbracand forma negocierilor dintre puterea comunista si fortele anticomuniste ale caror germeni existau deja.

Spre deosebire, in Romania, lipsa oricarei forme institutionale a opozitiei anticomuniste a facut ca tranzitia sa capete un caracter exploziv, violent, iar pluripartidismul sa se nasca post-factum, din implozia partidului comunist. In aceste conditii, dupa decembrie 1989 au functionat numai partide postcomuniste, pe o scena politica dominata, in absenta de continuitate a partidului comunist, de clivajul comunisti-anticomunisti in forma sui-generis a confruntarii dintre revolutionari (FSN) si traditionalisti (partidele istorice).

Oficial, primul partid politic s-a constituit pe 6 ianuarie 1990, in baza Decretului-lege nr. 4 din 31 decembrie 1989, emis de puterea revolutionara.

Totusi, la acea data functionau de facto numeroase formatiuni politice, iar pluripartidismul incipient va deveni rapid un multipartidism excesiv. Astfel, daca la data primelor alegeri libere existau circa 80 de partide politice, la sfarsitul lui 1995, numarul lor ajunsese deja la 200. Ulterior insa, coagularea spectrului partidist a fost grabita de legislatia din domeniu, care a favorizat partidele mari, cu extindere nationala, ca si de strategiile de alianta, ce au facut ca numarul partidelor importante sa se restranga semnificativ.

Renasterea pluripartidismului a fost fenomenul politic cel mai spectaculos al tranzitiei romanesti, dar, pe de alta parte, forta sa exploziva a facut sa treaca in plan secund celelalte componente ale regimului democratic, ceea ce a avut un efect reductionist inedit: punerea semnului egalitatii intre pluripartidism si democratie. In societatea care avea sa se cladeasca in anii urmatori, partidele politice nu numai ca au fost in centrul atentiei, dar au devenit actorii institutionali dominanti. Astazi, democratia romaneasca este o societate condusa de partide, altfel spus o partidocratie.

Recompunerea procesului de structurare a sistemului partidist din Romania post-comunista este scopul demersului nostru, urmand insa o cale inedita. Ne propunem, astfel, sa redam istoria principalelor partide politice asa cum rezulta ea din documente programatice ale partidelor si din marturiile liderilor politici ai acestora.

Volumul mare al informatiilor adunate, ne obliga la segmentarea demersului nostru, atat pe partide, cat si pe perioade istorice. Ca atare, un prim volum va reface traseul urmat de Frontul Salvarii Nationale de la aparitia sa, in decembrie 1989 si pana in anul 1992, cel al schismei frontiste care a generat actualele formatiuni politice PSD si PDL.

Era perioada provizoratului politic in Romania postcomunista, resimtita inclusiv prin evolutia paradoxala a Frontului initial, nici formatiune statala, nici formatiune partizana, a carui transformare in partid politic propriu-zis a generat costul scindarii. Evolutiile partidelor succesoare – PSD si PD-L – ca si ale partidelor istorice recompuse dupa 1989 – PNTCD, PNL si PSDR –, precum si ale altor partide postcomuniste semnificative, vor constitui subiectele volumelor urmatoare.

Autorii
Citește mai mult

S-ar putea să-ți placă și

De același autor

Părerea ta e inspirație pentru comunitatea Libris!

Istoricul tău de navigare

Acum se comandă

Noi suntem despre cărți, și la fel este și

Newsletter-ul nostru.

Abonează-te la veștile literare și primești un cupon de -10% pentru viitoarea ta comandă!

*Reducerea aplicată prin cupon nu se cumulează, ci se aplică reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one
Accessibility Logo

Salut! Te pot ajuta?

X