Pachet 3 carti: Mihail Sebastian. Cum am devenit huligan + De doua mii de ani + Fragmente dintr-un carnet gasit. Femei
Pachetul contine 3 carti:
• Cum am devenit huligan (136 pagini)
• De doua mii de ani... (264 pagini)
• Fragmente dintr-un carnet gasit. Femei (192 pagini)
Cum am devenit huligan
In
Cum am devenit huligan, Sebastian si-a marturisit (totdeauna cu talent, uneori cu sinceritate, dar nu totdeauna si cu adevar!) dezamagirea pentru ceea ce el sugereaza a fi schimbarea oportunista a lui Nae (iar noi stim ca nu era numai o simpla schimbare, ci ultimul segment al unei evolutii politice ultranationaliste); a spus, lapidar, ca in privinta traseului politic al "directorului sau de constiinta": "Trebuie sa recunosc astazi: m-am inselat". -
Marta Petreu
De doua mii de ani...
Eroii lui Sebastian stiu si ne spun ca sunt parte intr-o paiaterie exceptionalista prin insasi faptul ca-si verbalizeaza trairea. Romanul ca agregat literar este un act politic, manuit abil de un estet. Este o estetica a razboiului in toata afacerea De doua mii de ani... Desi pare o strategie de distantare fata de interpretarile mai mult sau mai putin aderente la ideea de scriitor nedreptatit de contemporani si de istorie, nu cautam decat o demantelare a iluziei tragice, in favoarea unei lecturi intertextuale.
Pe lista preferintelor de lectura ale lui Sebastian figureaza si
Apollinaire, poetul care se entuziasma estetic in fata razboiului: "Ah Dieu! Que la guerre est jolie..." (in poemul "L'adieu du cavalier"). Pe versoul aceleiasi liste figureaza avangardisti, cititi dar neindragiti, precum
Marinetti din "Manifestul futurismului", promotorul unei "estetici a razboiului".
Fragmente dintr-un carnet gasit. Femei
Paginile de roman modern scris de Sebastian - sau ma rog, aceste insemnari care nu rastoarna conceptul de roman traditional - sunt toate verticalizari surprinzatoare ale unor stari de spirit, stari lirice si nu emfatic filosofice, si compun - cu precadere in Fragmente dintr-un carnet gasit, dar si in Femei - aproximari ale ideii de imietate in fata iubirii, s-ar putea afirma ca "nirvanizarea erotica a lumii" este intentia volutelor amoroase, a introspectiilor apropierii corporale niciodata refuzate, dar mereu consumate intr-o stare de frenezie poetica lucida.