Stiti ca exista discipline dedicate actului invatarii. In general, acestea stau sub cupola psihologiei si pedagogiei. In cadrul acestor discipline se discuta probleme legate de mecanismele invatarii, strategiile, tipurile, eficienta, modele etc. Cu alte cuvinte, se trateaza fenomenul invatarii ca un obiect de studiu stiintific. Care ar fi scopul acestor cercetari si descoperiri? Logic, acela de a intelege mai bine cum functioneaza actul invatarii pentru a putea sa-l amelioram si a putea sa-l "implementam" cat mai bine in actul educativ. Iar studiile acestea nu sunt de data recenta. Avem cel putin 100 de ani de astfel de cercetari. Asadar, ar trebui sa zbarnaie invatamantul, invatarea la orice varsta, educatia. Cu toate acestea, ce vedem in practica? Mai nimic...
Titlul acestei carti ar putea sa trimita cu gandul la procesul individuatiei asa cum a fost conceput de
C. G. Jung. Prin "individuatie", Jung intelege dezvoltarea personalitatii individuale prin integrarea si conlucrarea constientului cu inconstientul. Cele doua componente intra intr-un "dialog" din care rezulta diferite forme de intelegere care cizeleaza in final personalitatea individuala. Acesta este un proces considerat a fi de autodevenire, prin care individul se descopera pe sine, isi gaseste un sens in viata si devine un intreg din punct de vedere psihologic. Exista niste etape prin care individul trece in acest proces al individuatiei, exact ca in alchimie, in cadrul Marii Opere. Drumul este anevoios, presarat cu tot felul de obstacole in cale, provocand suferinta uneori, oferind imense bucurii si satisfactii alteori. - Pompiliu Alexandru
In acest volum intitulat Ranile individuatiei. Educatie si prabusire, autorul Pompiliu Alexandru abordeaza intr-o maniera critica, analitica, reflectiva, adeseori pesimista, dar intotdeauna bine documentata, o multitudine de probleme care afecteaza fenomenul educational, cu precadere la nivel national, dar nu numai. - Ana-Maria Petrescu