Tehnica si procedura delegarii legislative. Analiza comparativa

De (autor): Otilia Giredariu

0
(0 review-uri)
Tehnica si procedura delegarii legislative. Analiza comparativa - Otilia Giredariu

Tehnica si procedura delegarii legislative. Analiza comparativa

De (autor): Otilia Giredariu

0
(0 review-uri)
Cartea "Tehnica si procedura delegarii legislative- analiza comparativa" reprezinta preocuparea autoarei de a deslusi mecanismele juridice prin intermediul carora se asigura democratia intr-un stat de drept.

Cercetarea stiintifica este fixata, in principal, pe explicarea modalitatilor in care trebuie sa functioneze principiul Separatiei puterilor in stat, cel care, de fapt, odata instituit in plan constitutional, este chemat sa sustina intregul esafodaj al sistemului juridic.

Autoarea a ales deliberat o astfel de tema pentru ca, considera aceasta, autoritatea traverseaza o perioada de criza care Efecteaza in profunzime fundamentele statului de drept, fundamentele unei democratii fragile, asa cum este cea din tara noastra.

Cartea, scrisa intr-un stil clar, concis, axata pe o Bogata bibliografie, straina si autohtona, incearca sa indice unele repere care, bine explicate, sa conduca la evitarea unor incalcari ale unui principiu constitutional, fundamental pentru consolidarea democratiei.


Tehnica si procedura delegarii legislative. Analiza comparativa.
CUPRINS
CUPRINS 5
CUVANT INAINTE 9
INTRODUCERE 11
CAPITOLUL I CADRUL GENERAL AL EXERCITARII PUTERII IN STATUL
DE DREPT 19
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII GENERALE PRIVIND VOCABULARUL SPECIFIC
IN ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA STATULUI DE DREPT 19
 1. Societate si drept 20
 2. Sistem social 22
 3. Stat 24
3.1. Structura de stat 25
3.2. Forma de guvernamant 31
3.3. Regimul po1itic 33
 4. Democratie 38
SECTIUNEA A 2-A GENEZA SI EVOLUTIA PRINCIPIULUI SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT 41
 1. Platon si Aristotel 42
2. John Locke 43
 3. Jean Jacques Rousseau si Montesquieu 46
 4. Doctrina americana cu privire la teoria separatiei puterilor in stat 49
 5. Interpretarea teoriei separatiei puterilor in stat in secolul al XX-Iea 50
SECTIUNEA A 3-A DELEGAREA LEGISLATIVA SI RESPECTAREA PRINCIPIULUI SEPARATIEI
PUTERILOR IN STAT 55
 1. Aspecte generale 57
 2. Criza parlamentarismului 58
 3. Extinderea competentelor de reglementare a autoritatilor puterii executive 64
 4. Inflatia legislativa si idealul legii rare 71
CAPITOLUL II ROLUL PARLAMENTULUI IN STATUL DE DREPT 79
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII GENERALE PRIVIND TEHNICA SI PROCEDURA EXERCITARII
PUTERII LEGISLATIVE 79
 1. Parlamentul, creatie a practicii sociale 79
 2. Legitimitatea puterii legislative 81
 3. Interventiile puterii executive si ale justitiei in exercitarea puterii 82
legislative 82
SECTIUNEA A 2-A FUNCTIA DE REPREZENTARE 85
 1. Asimetria distributiei competentelor. Bicameralismul 85
1.1. Camerele superioare 88
1.2. Camerele inferioare 91
 2. Reprezentarea, grupurile de interese si partidele politice 93
5
Otilia Giredariu
2.1 Reprezentarea si grupurile de interese 93
2.2. Reprezentarea si partidele politice 95
SECTIUNEAA3-A FUNCTIADECIZIONALA 99
 1. Distribuirea competentelor 100
1.1. Distribuirea constitutionala a competentelor intre puterea legislativa si cea executiva 10 1
1.2. Distribuirea competentelor in interiorul legislativului 105
 2. Organizarea activitatilor parlamentare 107
2.1. Activitatea comisiilor de specialitate 108
2.2. Activitatea in cele doua Camere si in cadrul sedintelor in plen 113
 3. Impactul bicameralismului asupra exercitarii functiei decizionale 116
SECTIUNEA A 4-A FUNCTIA DE CONTROL 120
 1. Persistenta si limitele formelor de control traditionale 120
1.1. Teorie si realitate in exercitarea formelor de control traditionale 120
1.2. Controlul bugetar si financiar 125
 2. Cresterea rolului controalelor fara sanctiune 128
2.1. Intrebarile 128
2.2. Interpelarile 130
2.3. Comisiile de ancheta 132
SECTIUNEA A 5-A CONCLUZII PRIVIND ROLUL PARLAMENTULUI IN STATUL DE DREPT.. 135
CAPITOLUL III ROLUL PUTERII EXECUTIVE IN STATUL DE DREPT 138
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII GENERALE 138
 1. Dificultati in delimitarea exacta a rolului puterii executive 138
 2. Aplicarea legilor si puterea de reglementare, esenta rolului puterii executive 141
 3. Limitele rolului puterii executive in statul de drept 144
3.1. Legalitate si oportunitate in exercitarea puterii executive 144
3.2. Limitele delegarii competentelor 146
SECTIUNEA A 2-A TIPOLOGIA PUTERILOR EXECUTIVE 148
 1. Aspecte generale 148
 2. Executivul monocefal: modelul american 151
2.1. Cadrul constitutional 152
2.2. Statutul prezidential.. 155
 3. Executivele dualiste 158
3.1. Seful statului 158
3.2. Guvemul. 164
 4. Structurile guvernamentale 167
4.1 Vicepresedintii 168
4.2. Ministrii de stat si ministrii rara portofoliu 169
4.3. Ministrii titulari de portofoliu 170
4.4. Secretarii de stat 172
SECTIUNEA A 3 -A CONCLUZII PRIVIND ROLUL PUTERII EXECUTIVE 174
CAPITOLUL IV TEORIA SI PRACTICA TEHNICILOR SI PROCEDURILOR
LEGISLATIVE IN RELATIA PARLAMENT - GUVERN. ANALIZA COMPARATIV A 176
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII GENERALE 176
SECTIUNEA A 2-A ETAPELE COLABORARII LEGISLATIVE DINTRE PARLAMENT SI GUVERN 178
POTRIVIT REGULILOR DE TEHNICA SI PROCEDURA LEGISLATIVA 178
 1. Initiativa legislativa 178
1.1. Proiectele de legi, propunerile legislative si amendamentele 178
1.2. Inadmisibilitatile legislative 189
 2. Tehnica si procedura legislativa 190
2.1. Dezbaterea in comisiile de specialitate si in plenul Camerei 190
6
Tehnica si procedura delegarii legislative. Analiza comparativa.
2.2. Procedura de vot 192
 3. Transmiterea initiativei legislative la cealalta Camera 195
3.1. Adoptarea la interventia primului-ministru 196
3.2. Comisiile mixte (comisiile de mediere) 197
 4. Posibile interventii ale sefului statului si ale Curtii Constitutionale.
Reexaminarea la cererea Presedintelui si controlul de constitutionalitate a legilor 199
4.1 Solicitarea unei alte deliberari din partea sefului statului 199
4.2 Controlul privind conformitatea cu Constitutia sau controlul 200
constitutionalitatii legilor adoptate de Parlament 200
 5. Promulgarea, publicarea si intrarea in vigoare a legii 201
SECTIUNEA A 3-A DELEGAREA LEGISLATIVA, PROCEDURA EXCEPTIONALA
DE EXERCITARE A PUTERII IN STAT 203
 1. Suveranitatea nationala, puterea constituanta si puterea constituita 203
 2. Delegata potestas non delega tur 205
 3. Delegarea legislativa, forma de conlucrare intre Parlament si Guvern 206
3.1. Este Parlamentul "unicul" si "supremul" legiuitor? 206
3.2. Delegarea legislativa exprima vointa puterii constituante 207
 4. Delegarea legislativa de la practicarea de facto la omologarea de jure 209
4.1. De la Regulamentele Organice la Constitutia din 1923 209
4.2. De la Constitutia de la 1923 la Revolutia din decembrie 1989 213
 5. Privire comparativa asupra delegarii legislative 215
5.1. Telmica si Procedura legislativa; privire comparativa 215
5.2. Fundamentarea constitutionala a delegarii legislative in tari europene 223
SECTIUNEA A 4-A 228
SISTEME DE CONTROL ASUPRA CONSTITUTIONALITATII 228
 1. Lipsa controlului asupra constitutionalitatii legilor 230
 2. Controlul constitutionalitatii legilor limitat in ceea ce priveste competentele 230
 3. Sistemele de control asupra constitutionalitatii legilor cu dezvoltare
jurisprudentiala moderata 231
 4. Sisteme de control asupra constitutionalitatii legilor puternic dezvoltate 231
CAPITOLUL V ANALIZA SWOT A DELEGARII LEGISLATIVE  242
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII PREALABILE 242
SECTIUNEA A 2-A REGIMUL JURIDIC AL TEHNICII SI PROCEDURII DELEGARII
LEGISLATIVE DUPA DECEMBRIE 1989 244
 1. Ordonantele Guvernului 244
1.1 Cadrul normativ. Limite legale si imperfectiuni 244
1.2. Examen teoretic. Divergente conceptuale 250
 2. Unele decrete cu caracter normativ ale Presedintelui Romaniei 255
SECTIUNEA A 3-A EXAMEN PRACTIC AL PROCEDURII DELEGARII LEGISLATIVE PRIN
ORDONANTELE GUVERNULUI 257
 1. Ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi de abilitare - ordonantele
simple 257
1.1. Analiza ordonantelor simple in perioada 2000-2012 259
 2. Ordonantele de urgenta 266
2.1. Analiza ordonantelor de urgenta in perioada 2000-2012 269
SECTIUNEA A 4-A EXAMEN CRITIC PRIN ANALIZA SWOT A DELEGARII LEGISLATIVE 276
 1. Idei prealabile 276
 2. Parlamentul titularul puterii legislative 278
2.1. Puncte tari 278
2.2. Puncte slabe 281
7
Otilia Giredariu
2.3. Oportunitati 283
2.4. Amenintari 284
 3. Puterea executiva, beneficiar al delegarii legislative 285
3.1. Punctele tari 286
3.2.Puncte slabe 287
3.3. Oportunitati 289
3.4. Amenintari 291
CONCLUZII CONSOLIDAREA ROLULUI PARLAMENTULUI, GARANTIE
A DEMOCRATIEI STATULUI DE DREPT 294
BIBLIOGRAFIE 303
A. Monografii 303
B. Studii si articole in reviste de specialitate 312
C. Alte lucrari 315
D. Legislatie si Regulamente parlamentare 315
E. Decizii ale Curtii Constitutionale 316
F. Dictionare 317
G. Surse internet: 317
H Pagini de internet ale parlamentelor si ale Curtilor Constitutionale din: 318
Citeste mai mult

-5%

PRP: 47.00 Lei

!

Acesta este Pretul Recomandat de Producator. Pretul de vanzare al produsului este afisat mai jos.

44.65Lei

44.65Lei

47.00 Lei

Primesti 44 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

In stoc

Descrierea produsului

Cartea "Tehnica si procedura delegarii legislative- analiza comparativa" reprezinta preocuparea autoarei de a deslusi mecanismele juridice prin intermediul carora se asigura democratia intr-un stat de drept.

Cercetarea stiintifica este fixata, in principal, pe explicarea modalitatilor in care trebuie sa functioneze principiul Separatiei puterilor in stat, cel care, de fapt, odata instituit in plan constitutional, este chemat sa sustina intregul esafodaj al sistemului juridic.

Autoarea a ales deliberat o astfel de tema pentru ca, considera aceasta, autoritatea traverseaza o perioada de criza care Efecteaza in profunzime fundamentele statului de drept, fundamentele unei democratii fragile, asa cum este cea din tara noastra.

Cartea, scrisa intr-un stil clar, concis, axata pe o Bogata bibliografie, straina si autohtona, incearca sa indice unele repere care, bine explicate, sa conduca la evitarea unor incalcari ale unui principiu constitutional, fundamental pentru consolidarea democratiei.


Tehnica si procedura delegarii legislative. Analiza comparativa.
CUPRINS
CUPRINS 5
CUVANT INAINTE 9
INTRODUCERE 11
CAPITOLUL I CADRUL GENERAL AL EXERCITARII PUTERII IN STATUL
DE DREPT 19
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII GENERALE PRIVIND VOCABULARUL SPECIFIC
IN ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA STATULUI DE DREPT 19
 1. Societate si drept 20
 2. Sistem social 22
 3. Stat 24
3.1. Structura de stat 25
3.2. Forma de guvernamant 31
3.3. Regimul po1itic 33
 4. Democratie 38
SECTIUNEA A 2-A GENEZA SI EVOLUTIA PRINCIPIULUI SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT 41
 1. Platon si Aristotel 42
2. John Locke 43
 3. Jean Jacques Rousseau si Montesquieu 46
 4. Doctrina americana cu privire la teoria separatiei puterilor in stat 49
 5. Interpretarea teoriei separatiei puterilor in stat in secolul al XX-Iea 50
SECTIUNEA A 3-A DELEGAREA LEGISLATIVA SI RESPECTAREA PRINCIPIULUI SEPARATIEI
PUTERILOR IN STAT 55
 1. Aspecte generale 57
 2. Criza parlamentarismului 58
 3. Extinderea competentelor de reglementare a autoritatilor puterii executive 64
 4. Inflatia legislativa si idealul legii rare 71
CAPITOLUL II ROLUL PARLAMENTULUI IN STATUL DE DREPT 79
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII GENERALE PRIVIND TEHNICA SI PROCEDURA EXERCITARII
PUTERII LEGISLATIVE 79
 1. Parlamentul, creatie a practicii sociale 79
 2. Legitimitatea puterii legislative 81
 3. Interventiile puterii executive si ale justitiei in exercitarea puterii 82
legislative 82
SECTIUNEA A 2-A FUNCTIA DE REPREZENTARE 85
 1. Asimetria distributiei competentelor. Bicameralismul 85
1.1. Camerele superioare 88
1.2. Camerele inferioare 91
 2. Reprezentarea, grupurile de interese si partidele politice 93
5
Otilia Giredariu
2.1 Reprezentarea si grupurile de interese 93
2.2. Reprezentarea si partidele politice 95
SECTIUNEAA3-A FUNCTIADECIZIONALA 99
 1. Distribuirea competentelor 100
1.1. Distribuirea constitutionala a competentelor intre puterea legislativa si cea executiva 10 1
1.2. Distribuirea competentelor in interiorul legislativului 105
 2. Organizarea activitatilor parlamentare 107
2.1. Activitatea comisiilor de specialitate 108
2.2. Activitatea in cele doua Camere si in cadrul sedintelor in plen 113
 3. Impactul bicameralismului asupra exercitarii functiei decizionale 116
SECTIUNEA A 4-A FUNCTIA DE CONTROL 120
 1. Persistenta si limitele formelor de control traditionale 120
1.1. Teorie si realitate in exercitarea formelor de control traditionale 120
1.2. Controlul bugetar si financiar 125
 2. Cresterea rolului controalelor fara sanctiune 128
2.1. Intrebarile 128
2.2. Interpelarile 130
2.3. Comisiile de ancheta 132
SECTIUNEA A 5-A CONCLUZII PRIVIND ROLUL PARLAMENTULUI IN STATUL DE DREPT.. 135
CAPITOLUL III ROLUL PUTERII EXECUTIVE IN STATUL DE DREPT 138
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII GENERALE 138
 1. Dificultati in delimitarea exacta a rolului puterii executive 138
 2. Aplicarea legilor si puterea de reglementare, esenta rolului puterii executive 141
 3. Limitele rolului puterii executive in statul de drept 144
3.1. Legalitate si oportunitate in exercitarea puterii executive 144
3.2. Limitele delegarii competentelor 146
SECTIUNEA A 2-A TIPOLOGIA PUTERILOR EXECUTIVE 148
 1. Aspecte generale 148
 2. Executivul monocefal: modelul american 151
2.1. Cadrul constitutional 152
2.2. Statutul prezidential.. 155
 3. Executivele dualiste 158
3.1. Seful statului 158
3.2. Guvemul. 164
 4. Structurile guvernamentale 167
4.1 Vicepresedintii 168
4.2. Ministrii de stat si ministrii rara portofoliu 169
4.3. Ministrii titulari de portofoliu 170
4.4. Secretarii de stat 172
SECTIUNEA A 3 -A CONCLUZII PRIVIND ROLUL PUTERII EXECUTIVE 174
CAPITOLUL IV TEORIA SI PRACTICA TEHNICILOR SI PROCEDURILOR
LEGISLATIVE IN RELATIA PARLAMENT - GUVERN. ANALIZA COMPARATIV A 176
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII GENERALE 176
SECTIUNEA A 2-A ETAPELE COLABORARII LEGISLATIVE DINTRE PARLAMENT SI GUVERN 178
POTRIVIT REGULILOR DE TEHNICA SI PROCEDURA LEGISLATIVA 178
 1. Initiativa legislativa 178
1.1. Proiectele de legi, propunerile legislative si amendamentele 178
1.2. Inadmisibilitatile legislative 189
 2. Tehnica si procedura legislativa 190
2.1. Dezbaterea in comisiile de specialitate si in plenul Camerei 190
6
Tehnica si procedura delegarii legislative. Analiza comparativa.
2.2. Procedura de vot 192
 3. Transmiterea initiativei legislative la cealalta Camera 195
3.1. Adoptarea la interventia primului-ministru 196
3.2. Comisiile mixte (comisiile de mediere) 197
 4. Posibile interventii ale sefului statului si ale Curtii Constitutionale.
Reexaminarea la cererea Presedintelui si controlul de constitutionalitate a legilor 199
4.1 Solicitarea unei alte deliberari din partea sefului statului 199
4.2 Controlul privind conformitatea cu Constitutia sau controlul 200
constitutionalitatii legilor adoptate de Parlament 200
 5. Promulgarea, publicarea si intrarea in vigoare a legii 201
SECTIUNEA A 3-A DELEGAREA LEGISLATIVA, PROCEDURA EXCEPTIONALA
DE EXERCITARE A PUTERII IN STAT 203
 1. Suveranitatea nationala, puterea constituanta si puterea constituita 203
 2. Delegata potestas non delega tur 205
 3. Delegarea legislativa, forma de conlucrare intre Parlament si Guvern 206
3.1. Este Parlamentul "unicul" si "supremul" legiuitor? 206
3.2. Delegarea legislativa exprima vointa puterii constituante 207
 4. Delegarea legislativa de la practicarea de facto la omologarea de jure 209
4.1. De la Regulamentele Organice la Constitutia din 1923 209
4.2. De la Constitutia de la 1923 la Revolutia din decembrie 1989 213
 5. Privire comparativa asupra delegarii legislative 215
5.1. Telmica si Procedura legislativa; privire comparativa 215
5.2. Fundamentarea constitutionala a delegarii legislative in tari europene 223
SECTIUNEA A 4-A 228
SISTEME DE CONTROL ASUPRA CONSTITUTIONALITATII 228
 1. Lipsa controlului asupra constitutionalitatii legilor 230
 2. Controlul constitutionalitatii legilor limitat in ceea ce priveste competentele 230
 3. Sistemele de control asupra constitutionalitatii legilor cu dezvoltare
jurisprudentiala moderata 231
 4. Sisteme de control asupra constitutionalitatii legilor puternic dezvoltate 231
CAPITOLUL V ANALIZA SWOT A DELEGARII LEGISLATIVE  242
SECTIUNEA 1 CONSIDERATII PREALABILE 242
SECTIUNEA A 2-A REGIMUL JURIDIC AL TEHNICII SI PROCEDURII DELEGARII
LEGISLATIVE DUPA DECEMBRIE 1989 244
 1. Ordonantele Guvernului 244
1.1 Cadrul normativ. Limite legale si imperfectiuni 244
1.2. Examen teoretic. Divergente conceptuale 250
 2. Unele decrete cu caracter normativ ale Presedintelui Romaniei 255
SECTIUNEA A 3-A EXAMEN PRACTIC AL PROCEDURII DELEGARII LEGISLATIVE PRIN
ORDONANTELE GUVERNULUI 257
 1. Ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi de abilitare - ordonantele
simple 257
1.1. Analiza ordonantelor simple in perioada 2000-2012 259
 2. Ordonantele de urgenta 266
2.1. Analiza ordonantelor de urgenta in perioada 2000-2012 269
SECTIUNEA A 4-A EXAMEN CRITIC PRIN ANALIZA SWOT A DELEGARII LEGISLATIVE 276
 1. Idei prealabile 276
 2. Parlamentul titularul puterii legislative 278
2.1. Puncte tari 278
2.2. Puncte slabe 281
7
Otilia Giredariu
2.3. Oportunitati 283
2.4. Amenintari 284
 3. Puterea executiva, beneficiar al delegarii legislative 285
3.1. Punctele tari 286
3.2.Puncte slabe 287
3.3. Oportunitati 289
3.4. Amenintari 291
CONCLUZII CONSOLIDAREA ROLULUI PARLAMENTULUI, GARANTIE
A DEMOCRATIEI STATULUI DE DREPT 294
BIBLIOGRAFIE 303
A. Monografii 303
B. Studii si articole in reviste de specialitate 312
C. Alte lucrari 315
D. Legislatie si Regulamente parlamentare 315
E. Decizii ale Curtii Constitutionale 316
F. Dictionare 317
G. Surse internet: 317
H Pagini de internet ale parlamentelor si ale Curtilor Constitutionale din: 318
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one