Viata unui profesor este complet data peste cap cand il ia in grija pe nepotul sau fermecator ai carui parinti bogati tocmai au murit in circumstante misterioase.
Gil duce o viata linistita ca profesor de scriere creativa intr-un orasel idilic din Vermont, cand primeste o veste socanta: sora sa si sotul acesteia au murit intr-un accident de masina, iar singurul lor fiu urmeaza sa vina sa locuiasca impreuna cu el si familia lui.
Gil si sotia sa sunt nelinistiti la gandul de a-l lua in grija pe Matthew, in varsta de saptesprezece ani. Este adevarat ca baiatul tocmai si-a pierdut ambii parinti, dar nu l-au mai vazut de sapte ani, iar ultima data cand familiile lor s-au intalnit, Matthew si-a atras verisoara intr-o situatie infricosatoare, care i-a pus viata in pericol. De la acel incident, Gil a fost instrainat de sora sa si de sotul ei extravagant si foarte bogat. Acum, Matthew este responsabilitatea lor si va locui cu ei sub acelasi acoperis.
Baiatul pare fermecator, inteligent si sofisticat, desi ciudat de nepasator in fata mortii parintilor sai. Gil spera ca pot lasa trecutul in urma, desi este surprins cand Matthew se inscrie la cursul sau de scriere creativa. Apoi, Matthew incepe sa scrie povesti tulburatoare despre moartea imaginata a familiei lui Gil si a propriilor parinti. Confuz si panicat, Gil decide in cele din urma ca trebuie sa ia masuri inainte ca viata sa imite arta.
Nathan Oates dezvaluie, cu maiestrie si suspans, umbrele relatiilor de familie si secretele intunecate ce pandesc sub aparentele unei vieti linistite. Printr-un stil hipnotizant si o intriga intensa, romanul exploreaza fragilitatea increderii si granitele subtile dintre arta, adevar si pericol. - Marian Coman
Traducere din limba engleza de Raluca Lefter.
Fragment din cartea "Un plan imperfect" de Nathan Oates:
"De fapt, Gil furase finalul de la Cehov, dar nu spusese nimic, stiind ca, prin numirea acelor autori, tatal lui ii facea cel mai inalt compliment posibil. Fiu de imigranti irlandezi, tata muncise saizeci de ore pe saptamana ca sa se intretina la facultate, si apoi isi croise drum prin cariera brutala de jurnalist, si nu era genul care sa imparta laude false oricui pentru scris.
- Multumesc, tata, spusese Gil.
Heaney tragea de lesa, cu limba scoasa, incantat, cam asa cum se simtea si Gil in momentul acela. Poate ca putea sa faca treaba asta cu scrisul. Poate tata avea dreptate. La urma urmei, era scriitor. La fel si mama, in felul ei academic. Poate ca scrisul era in sangele lui Gil. Poate asta era menit sa faca.
Intors la New York, isi petrecea timpul intre doua slujbe temporare cutreierand librariile sau stand in cafenele si incercand sa scrie. Frecventa seratele de lecturi literare si, desi i se spusese ca ar trebui sa astepte, sa mai lase sa se scurga cativa ani, sa traiasca o vreme in "lumea adevarata", a inaintat cereri de inscriere in programe de masterat in acea iarna. Ii era dor de viata universitara, nu vedea nimic valoros in lumea afacerilor, cel putin dincolo de bani, bineinteles, si, desi fusese sfatuit de aceeasi profesoara care il indemnase sa se orienteze catre New York sa obtina un masterat in Midwest sau in Sud, undeva unde ar fi avut un cost de trai mai scazut, el a aplicat mai ales la scoli din New York, aruncand si niste cereri catre Iowa, si Brown, si Johns Hopkins, caci, la urma urmei, ce mai conta? A urmat un tavalug de respingeri. Stia ca era imposibil sa fii admis oriunde si alte chestii de genul asta, dar el era un caz aparte. Corect?
In cele din urma, doar o singura scoala l-a acceptat, The New School, insa macar beneficia de o bursa partiala. S-a gandit ca era bine asa, si-a trimis documentele pentru imprumutul scolar, operatiune pe care avea s-o repete in fiecare semestru, timp de trei ani. Era un soi de investitie. Macar nu era nevoit sa plece din New York, unde putea avea parte de ambele avantaje: experienta orasului cu universul lui literar si studiile de masterat."