Intentia a fost de a scrie un studiu monografic "academic" pentru comemorarea lui
Ioan Slavici. Gand temerar, de vreme ce avem exceptionala monografie Slavici (1977) nedepasita, semnata de Magdalena Popescu. Bogatia operei scriitorului si a bibliografiei critice aferente si presiunea timpului, teama de a nu finaliza la timp proiectul m-au determinat sa renunt la ideea sa ma rezum la niste fragmente critice, care sa consemneze unele din rezultatelor recitirilor din opera literara a aceluia de la moartea caruia a trecut un secol.
Fiind vorba de fragmente critice, ordinea lor e aleatorie, iar unele observatii si idei se repeta in diferite contexte si diverse formulari. Recitirile noastre s-au focalizat cu prioritate asupra nuvelelor
Moara cu noroc (1881),
Padureanca (1884) si a romanului
Mara (1906) pentru a puncta modernitatea operei lui
Ioan Slavici. Dar, inainte de a incredinta hartiei rezultatele recitirilor noastre, e oportuna o sumara trecere in revista a procesului de receptare critica a operei slaviciene. Pentru aceasta operatiune ne-am folosit de antologia critica
Ioan Slavici interpretat de intocmita de Constantin Mohanu.