Deceniul prabusirilor (1940-1950)
Vremuri sumbre, cu crime si jafuri, cu eroi aproape necunoscuti, cu ticalosi si cu caraghiosi de prim-plan. O arhiva completa, vibrind pe toate tonurile, de la tragic la grotesc.
Din cuprins :
- Anul plastic 1940
- Adio Bugaz ! Adio Balcic !
- Cazul Ion Frunzetti
- Legiunea si artele
- A fi sau a nu fi mason ?
- Breasla « Barabas Miklos »si arta Transilvaniei de Nord
- Pe simezele Europei in plin razboi
- Salvarea muzeelor
- Mercenari, deportati si sacrificati
- Bombardamente, refugii, confuzie
- La Iasi, dupa razboi
- Un campion al autoritatii : M.H. Maxy
- Mascarada epurarilor
- Asasinarea pictorului Anatol Vulpe
- Presiuni si surprize din Rasarit
- Tragica disparitie a sculptorului Ion Grigore Popovici
- Migrind spre un alt orizont
- Marele rapt regal
-contine 1 900 de nume in indice si 350 de imagini
Fragment din lucrarea „Deceniul prabusirilor (1940-1950)” de Mihai Pelin
"In 1947 incercase sa-si regaseasaca atelierul si sculptorul Dumitru Pherekyde. « Fiind proprietarul unei case cu atelier la Balcic, lucru pe care nu-l pot avea aici, si fiind date bunele relatii care exista intre Romania si Bulgaria », sculptorul solicita recomandarea ministerului Artelor pentru a obtine aprobarea unui sejur de doua-trei luni in tara vecina. Pe marginea petitiei sale, la 24 mai l947, Ion Jalea a scris : « Se va elibera. » Si recomandarea catre ministerul de Interne i s-a eliberat, dar fara folos.
La Balcic au ramas nu numai bunuri particulare, ci si proprietati ale statului. O vreme, soarta lor a fost decisa pe cale amiabila, pina cind comunistii s-au instalat definitiv la putere la nord si la sud de Dunare. Printre altele, exista la Balcic si un camin al artistilor plastici, binevenit pentru cei ce nu-si puteau ingadui luxul de-a avea acolo o casa de vacanta. La l4 iulie 1941, in comisia interimara a Sindicatului Artelor Frumoase, prezidata de Eustatiu Stoenescu, « s-a hotarit sa se primeasca oferta facuta de primaria din Balcic, in sensul ca acest camin sa poata fi folosit si de artistii bulgari in schimbul intretinerii si a achitarii impozitelor de catre primaria din Balcic ». Apoi, dupa 6 martie 1945, a disparut din actele publice romanesti orice referire la destinul acestui camin. "
Descrierea produsului
Vremuri sumbre, cu crime si jafuri, cu eroi aproape necunoscuti, cu ticalosi si cu caraghiosi de prim-plan. O arhiva completa, vibrind pe toate tonurile, de la tragic la grotesc.
Din cuprins :
- Anul plastic 1940
- Adio Bugaz ! Adio Balcic !
- Cazul Ion Frunzetti
- Legiunea si artele
- A fi sau a nu fi mason ?
- Breasla « Barabas Miklos »si arta Transilvaniei de Nord
- Pe simezele Europei in plin razboi
- Salvarea muzeelor
- Mercenari, deportati si sacrificati
- Bombardamente, refugii, confuzie
- La Iasi, dupa razboi
- Un campion al autoritatii : M.H. Maxy
- Mascarada epurarilor
- Asasinarea pictorului Anatol Vulpe
- Presiuni si surprize din Rasarit
- Tragica disparitie a sculptorului Ion Grigore Popovici
- Migrind spre un alt orizont
- Marele rapt regal
-contine 1 900 de nume in indice si 350 de imagini
Fragment din lucrarea „Deceniul prabusirilor (1940-1950)” de Mihai Pelin
"In 1947 incercase sa-si regaseasaca atelierul si sculptorul Dumitru Pherekyde. « Fiind proprietarul unei case cu atelier la Balcic, lucru pe care nu-l pot avea aici, si fiind date bunele relatii care exista intre Romania si Bulgaria », sculptorul solicita recomandarea ministerului Artelor pentru a obtine aprobarea unui sejur de doua-trei luni in tara vecina. Pe marginea petitiei sale, la 24 mai l947, Ion Jalea a scris : « Se va elibera. » Si recomandarea catre ministerul de Interne i s-a eliberat, dar fara folos.
La Balcic au ramas nu numai bunuri particulare, ci si proprietati ale statului. O vreme, soarta lor a fost decisa pe cale amiabila, pina cind comunistii s-au instalat definitiv la putere la nord si la sud de Dunare. Printre altele, exista la Balcic si un camin al artistilor plastici, binevenit pentru cei ce nu-si puteau ingadui luxul de-a avea acolo o casa de vacanta. La l4 iulie 1941, in comisia interimara a Sindicatului Artelor Frumoase, prezidata de Eustatiu Stoenescu, « s-a hotarit sa se primeasca oferta facuta de primaria din Balcic, in sensul ca acest camin sa poata fi folosit si de artistii bulgari in schimbul intretinerii si a achitarii impozitelor de catre primaria din Balcic ». Apoi, dupa 6 martie 1945, a disparut din actele publice romanesti orice referire la destinul acestui camin. "
Detaliile produsului